Samantabhadra yra svarbi bodhisatva Mahajanos budizmo tradicijoje, žinomas kaip dorybių, altruizmo ir teisingų veiksmų įsikūnijimas. Jis simbolizuoja tobulą veiksmą, nesavanaudišką atsidavimą ir įsipareigojimą padėti visoms gyvoms būtybėms pasiekti nušvitimą. Samantabhadra yra laikomas veiksmų, kurie eina kartu su išmintimi, įkūnijimu. Jo praktikos pagrindas yra ne tik meditacija ir išminties siekimas, bet ir aktyvūs altruistiniai veiksmai, padedantys kitoms būtybėms.
Samantabhadra budizmo kontekste
Samantabhadra yra viena iš pagrindinių bodhisatvų Mahajanos budizme ir dažnai garbinamas kartu su Manjusri, kuris simbolizuoja išmintį. Šie du bodhisatvos sudaro pusiausvyrą: Manjusri atstovauja išminčiai, o Samantabhadra – veiksmui. Kartu jie parodo, kad dvasinis tobulėjimas reikalauja ne tik žinių, bet ir aktyvių veiksmų, nukreiptų į kitų būtybių gerovę.
Samantabhadra Sutra, vienas svarbiausių tekstų, skirtų šiai bodhisatvai, aprašo jo priesaikas ir praktikas, kurios pabrėžia teisingą gyvenimą, dorybes, atsakomybę už savo veiksmus ir tarnystę kitiems. Samantabhadra ypač siejamas su „Budos laukais“ – dvasinėmis sritimis, kuriose bodhisatvos veikia, siekdami tobulinti būtybes ir mokyti jas Dharmos.
Ikonografija ir simbolika
Samantabhadra dažnai vaizduojamas sėdintis ant balto dramblio, kuris simbolizuoja jėgą, dvasinę ištvermę ir tyrumą. Dramblys budizmo tradicijoje laikomas ypatingu simboliu – jis atspindi stabilumą, ilgaamžiškumą ir tvirtą moralinį pagrindą. Samantabhadra vaizduojamas ramus, meditacinis, su švelniomis, bet galingomis savybėmis, pabrėžiančiomis jo dvasinę stiprybę ir pasirengimą veikti dėl kitų gerovės.
„Gėrio priesaikos“ ir Samantabhadros įžadai
Viena svarbiausių jo priesaikų, žinoma kaip Samantabhadros įžadai (arba „Gėrio priesaikos“), nurodo dešimt pagrindinių veiksmų, kuriais bodhisatva vadovaujasi, siekdamas išlaisvinti visus gyvus padarus nuo kančių. Šios priesaikos skatina nuolankumą, pagarbą, tarnystę ir atsidavimą Budos mokymams bei pastangas perveikti bet kokius kliūčių kelius.
Šie įžadai apima veiksmus, tokius kaip:
- Pagarba Budoms.
- Šlovinimas Budų.
- Pagalba tiems, kurie siekia išsilaisvinimo.
- Pamokymų sekimas ir perdavimas.
- Geraširdė veikla, atiduodant visas pastangas kitų gerovei.
Samantabhadra Tibeto budizme
Tibeto budizme Samantabhadra yra ne tik bodhisatva, bet taip pat dažnai laikomas Adibuda – pirmapradžiu Buda, kuris simbolizuoja grynąją dvasinę prigimtį. Jis dažnai vaizduojamas mėlynos spalvos, medituojantis lotoso pozoje ir reprezentuojantis visų būtybių galutinę dvasinę esatį.
Samantabhadra yra altruistinio veiksmo bodhisatva, kuris pabrėžia dvasinį veiksmą kartu su išmintimi, siekiant kitų būtybių išsilaisvinimo. Jo praktikos ir mokymai skatina nuolankumą, tarnystę ir aktyvų indėlį į kitų gerovę. Samantabhadra yra svarbus bodhisatva Mahajanos ir Tibeto budizmo tradicijose, reprezentuojantis gėrio, dorybės ir visapusiško atsidavimo kelią, vedantį į nušvitimą.
„Gėrio priesaikos“ (taip pat žinomos kaip Samantabhadros įžadai) yra dešimt pagrindinių įžadų arba dorybių, kurias bodhisatva Samantabhadra pasižada laikytis, siekdamas padėti visoms gyvoms būtybėms pasiekti nušvitimą. Šie įžadai yra išdėstyti įvairiuose Mahajanos budizmo tekstuose, ypač Avatamsaka Sutroje (dar žinoma kaip „Gėlių girliandos sutra“), ir jie yra svarbūs ne tik bodhisatvų praktikoje, bet ir visiems budistams, kurie siekia tobulinti savo dorybes ir veiksmus.
Štai dešimt pagrindinių Samantabhadros įžadų, vadinamų Gėrio priesaikomis:
- Pagarba visoms Budoms
Pirmasis įžadas – rodyti pagarbą visoms Budoms, kaip ir tiems, kurie jau pasiekė nušvitimą. Tai reiškia, kad visi Budos ir jų mokymai yra gerbiami, nes jie padeda visoms būtybėms išsilaisvinti iš kančios. - Šlovinimas Budoms
Antrasis įžadas skatina šlovinti Budų mokymus ir gerbti jų pavyzdį. Šlovinimas vyksta ne tik žodžiais, bet ir veiksmais, sekančiais jų dorybingumu ir gyvenimo būdu. - Nesavanaudiška auka
Samantabhadros įžadai pabrėžia dosnumą. Tai reiškia aukoti ne tik materialius daiktus, bet ir laiką, energiją bei dvasinį palaikymą kitiems, nesitikint nieko mainais. - Atgaila dėl klaidų
Ketvirtasis įžadas reikalauja nuoširdžiai atgailauti už praeities klaidas ir nuodėmes, kurios buvo padarytos dėl neišmanymo ar nežinojimo. Tai padeda apsivalyti nuo blogos karmos ir kurti švaresnę ateitį. - Džiaugimasis kitų sėkme
Bodhisatva turi džiaugtis kitų sėkme ir dorybingais darbais, nesavanaudiškai remti ir skatinti kitų gerus veiksmus bei nušvitimą. Pavydo ar priešiškumo jausmai yra užkirsti. - Prašymas Budoms skleisti Dharmą
Samantabhadra pasižada skatinti Budų ir nušvitusių mokytojų mokymų sklaidą. Jo įžadas yra siekti, kad Dharmos mokymai būtų prieinami ir naudingi visiems gyviesiems sutvėrimams. - Mokymų sekimas
Šis įžadas reiškia atsidavimą Budos mokymams ir praktikai. Bodhisatva pasižada nuolat mokytis, praktikuoti ir gilinti savo supratimą apie Dharmą. - Pagalba visoms gyvoms būtybėms
Samantabhadra skelbia, kad jo pagrindinis tikslas yra padėti visoms gyvoms būtybėms pasiekti išsilaisvinimą. Jis pasižada nuolatos padėti kitiems ir apsaugoti juos nuo kančių. - Nuolatinis sąmoningumas
Tai reiškia būti nuolat budriam ir sąmoningam kiekvienoje gyvenimo akimirkoje, veikiant atsakingai ir išmintingai. Šis įžadas apima meditaciją ir dvasinę savikontrolę. - Nušvitimo pasiekimas kartu su kitais
Samantabhadros galutinis įžadas yra siekti nušvitimo ne tik dėl savęs, bet ir kartu su visomis kitomis būtybėmis. Jis pasižada nedaryti asmeninio progreso, jei kiti dar yra susieti su kančia.
Samantabhadros „Gėrio priesaikos“ yra dešimt dorybingų veiksmų ir įžadų, kurie skatina altruizmą, užuojautą, dorybes ir nuolankumą. Jie yra pavyzdys, kaip bodhisatva gali pasiekti nušvitimą per aktyvią tarnystę kitoms būtybėms. Šie įžadai padeda visiems budistams lavinti savo dvasinę praktiką ir siekti ne tik asmeninio nušvitimo, bet ir visų būtybių gerovės.