Kas yra Tchacos kodeksas?

Tchacos kodeksas yra svarbus archeologinis radinys, susijęs su gnostiniais tekstais, ir jis buvo atrastas 1978 m. Egipte. Šis kodeksas, kuris yra senovinis rankraštis, buvo pavadintas pagal vietovę, kur jis buvo rastas – Tchacos, Egipte. Kodeksas yra iš gnosticizmo raštų, kuriuose pateikiama kita, nekanoninė krikščionybės interpretacija. Jame randama keletas svarbių gnosticizmo tekstų, įskaitant Judo evangeliją, kuri tapo ypač žinoma ir svarbi dėl savo įtraukimo į šį radinį.

Tchacos kodeksas yra svarbus, nes jame pateikiama informacija, kurios nėra įtrauktos į oficialų Biblijos kanoną, ir tai leidžia giliau suprasti gnosticizmo doktrinas bei įvairius ankstyvosios krikščionybės interpretacijas. Kodekse yra apokrifinių tekstų, kurie rodo kitokias požiūrių perspektyvas į Jėzaus gyvenimą, mirtį ir mokymus, skirtingai nei tai, kaip jie pateikiami tradicinėse evangelijose.

Tarp šių tekstų ypatingą reikšmę turi Judo evangelija, kuri pristato Judą Iskarijotą ne kaip išdaviką, bet kaip pagrindinį Jėzaus planų vykdytoją, tam tikra prasme, „išrinktąjį“ atlikti būtinas funkcijas dieviškame išganymo plane.

Tchacos kodeksas, kaip archeologinis radinys, ne tik suteikė vertingų žinių apie ankstyvąsias krikščioniškas sektas, bet ir atskleidė gnosticizmo įtaką pirmiesiems amžiams, kai įvairios krikščionių grupės turėjo skirtingas teologines ir doktrinines perspektyvas.

Tchacos kodeksas, kuriame yra garsioji Judo evangelija, datuojamas maždaug III–IV amžių sandūra, remiantis keliomis metodikomis. Šis kodeksas buvo rastas Egipte, tačiau ne mokslinių archeologinių kasinėjimų metu, o atsitiktinai, todėl jo tiksli data nebuvo iš karto aiški. Dėl to buvo pasitelkti įvairūs metodai, siekiant nustatyti rankraščio kilmę ir amžių.

Pirmasis bandymas datuoti Tchacos kodeksą buvo atliktas remiantis palyginimais su kitais koptų kalba parašytais tekstais, rasta Nag Hammadi bibliotekoje. Šie tekstai, taip pat susiję su gnosticizmu, suteikė orientacinį laikotarpį – IV amžiaus pradžią. Toks metodas yra tradicinis, tačiau ribotas, nes jis labai priklauso nuo rašymo stiliaus ir papiruso įrišimo būdo, todėl tikslumas dažnai būna ribotas.

Siekiant patikimesnių rezultatų, buvo atlikta anglies skilimo analizė, kurią vykdė A. J. Timothy Jullis iš Arizonos universiteto. Šios analizės duomenimis, kodeksas datuojamas maždaug paskutiniu III amžiaus ketvirčiu, nors galimi kelių dešimtmečių nukrypimai. Be to, kodekso įrišime buvo rasti papiruso skuteliai, kuriuose buvo mokesčių kvitai ar kiti dokumentai. Tokie dokumentai gali būti tiksliau datuojami ir galėtų papildomai patvirtinti rankraščio amžių, tačiau šie skuteliai dar turi būti restauruoti ir ištirti.

Tchacos kodekse rastos Judo evangelijos identifikavimas yra ypatingai svarbus gnosticizmo studijose. Judo evangelija buvo minima II amžiaus Bažnyčios tėvo Ireniejaus Lioniečio veikale „Prieš erezijas“. Ireniejus, rašydamas apie gnosticizmo judėjimus, mini šią evangeliją kaip tekstą, kurio pagrindu tam tikros gnostinės grupės kėlė savo teologiją. Jei Tchacos kodekso tekstas yra tas pats, apie kurį kalbėjo Ireniejus, tai reiškia, kad Judo evangelija buvo parašyta dar iki 180 metų – Ireniejaus kūrybos laikotarpio.

Tai būtų reikšmingas atradimas, nes suteiktų naujų įžvalgų apie gnosticizmo istoriją ir jos vystymąsi ankstyvojoje krikščionybėje. Judo evangelijos tekstas, kaip vertimas į koptų kalbą, yra itin reikšmingas, nes nėra ženklų, jog jis buvo daug kartų redaguotas ar praplėstas vėlesniais laikais. Tai leidžia manyti, kad esame labai arti originalo, kuris, tikėtina, buvo parašytas graikų kalba.

Judo evangelijoje esantys tekstai, kaip antai kosmologijos apreiškimas (Judo evangelija, skyriai 47–53), rodo gnosticizmo įtaką ir leidžia daryti išvadas apie šios tradicijos pasaulėžiūrą. Tai tekstas, kuris meta iššūkį tradicinei krikščionių sampratai apie Judas Iskarijotą, vaizduodamas jį kaip svarbų Jėzaus plano dalyvį, o ne paprastą išdaviką.

Tchacos kodeksas suteikia galimybę giliau pažvelgti į setitų gnosticizmo judėjimą, kuris, pasirodo, egzistavo dar prieš Ireniejų Lionietį. Tai svarbus atradimas, nes leidžia daryti prielaidą, kad gnosticizmas buvo įtakingas ir anksčiau, nei manyta, ir kad jo tekstai bei idėjos veikė ankstyvąją krikščionybę ne mažiau nei kanoniniai tekstai.

Šis kodeksas taip pat prisideda prie platesnio supratimo apie religijų ir idėjų įvairialypumą ankstyvaisiais amžiais, kai krikščionybė dar tik formavosi kaip atskira ir konsoliduota religija. Nors Tchacos kodekso tekstai nebuvo priimti į oficialų Biblijos kanoną, jie suteikia unikalią perspektyvą apie alternatyvius krikščionybės aiškinimus ir teologines kovas dėl tikėjimo interpretavimo.