„Piloto darbai“ yra apokrifinis krikščioniškas tekstas, kuris siejamas su Poncijumi Pilotu, Romos prefektu, kuris valdė Judėją Jėzaus Kristaus laikais. Nors Naujajame Testamente Pilotas minimas kaip tas, kuris pritarė Jėzaus nukryžiavimui, apokrifiniai raštai, tokie kaip „Piloto darbai“, suteikia kitokį šio istorinio veikėjo vaizdą. Jie siekia paaiškinti ir išplėsti jo vaidmenį bei poelgius, susijusius su Jėzaus teismu ir mirtimi.
Pilotas ir Jėzaus teismas
Apokrifiniai „Piloto darbai“ dažnai pabrėžia Piloto kaltės išvengimą ir netgi jo bandymus išgelbėti Jėzų nuo mirties bausmės. Vienas iš tokių pasakojimų yra apie tai, kaip Pilotas bandė įtikinti žydų vadovus nesmerkti Jėzaus ir siūlė jį paleisti, ypač per žydų Paschos šventę, kai buvo įprasta paleisti vieną kalinį. Pasak šių apokrifinių šaltinių, Pilotas gailėjosi dėl savo sprendimo perduoti Jėzų nukryžiavimui ir netgi bandė jį apginti.
Be to, kai kuriuose apokrifiniuose tekstuose Pilotas apibūdinamas kaip tas, kuris buvo įkvėptas Jėzaus dieviškumo. Pavyzdžiui, „Nikodemo evangelijoje“, kuri yra kitas apokrifinis šaltinis, Pilotas vaizduojamas kaip žmogus, kuris supranta Jėzaus dieviškąją prigimtį ir atgailauja už savo veiksmus.
Piloto atsivertimas
Vienas iš labiausiai intriguojančių apokrifinių pasakojimų apie Pilotą yra jo galimas atsivertimas į krikščionybę. Kai kurie apokrifiniai tekstai teigia, kad Pilotas ir jo žmona Prakla (arba Klaudija Prokla) tapo krikščionimis po Jėzaus prisikėlimo. Ypač jo žmona minima kaip turinti regėjimą, įspėjantį Pilotą neskirti Jėzaus mirties bausmės, ir ši istorija taip pat randama ir kanoniniuose evangelijų tekstuose (Mato 27:19).
Apokrifiniai tekstai vaizduoja Pilotą ne tik kaip kaltės prislėgtą valdininką, bet ir kaip žmogų, kurį paveikė Jėzaus įvykiai ir kuris, galbūt, galiausiai priėmė krikščionišką tikėjimą. Kai kuriuose vėlesniuose krikščioniškuose pasakojimuose, ypač Rytų ortodoksinėje tradicijoje, Pilotas netgi laikomas šventuoju, nors tai nėra oficiali vakarų krikščionybės tradicija.
Piloto teismas ir mirtis
Kai kurie „Piloto darbų“ apokrifiniai tekstai aprašo, kaip po Jėzaus mirties Pilotas pats patyrė Romos imperijos valdžios pyktį. Pagal šiuos pasakojimus, žydų vadovai arba Romos valdžia kaltino Pilotą už Jėzaus mirtį, o imperatorius Tiberijus esąs įsiutęs dėl šios bylos. Yra legendų, kad Pilotas buvo iškviestas į Romą teismui ir nubaustas už savo veiksmus, o kai kuriose istorijose jis galėjo baigti gyvenimą savižudybe arba būti nužudytas.
Reikšmė krikščioniškoje tradicijoje
Nors „Piloto darbai“ nėra kanoniniai ir jiems trūksta istorinio pagrindo, jie vis tiek išliko įdomiu šaltiniu apie Poncijų Pilotą kaip figūrą krikščionybės istorijoje. Šie tekstai dažnai interpretuoja Piloto vaidmenį ir veiksmus per moralinę prizmę, kartais pateikdami jį kaip žmogų, kovojantį su savo sąžine dėl Jėzaus nukryžiavimo, o kitais atvejais – kaip atsivertėlį.
Apokrifiniai raštai, tokie kaip „Piloto darbai“, padeda suprasti, kaip ankstyvieji krikščionys interpretuodavo Jėzaus teismo dalyvius ir kaip jie stengėsi susieti savo tikėjimą su istorijos veikėjais. Pilotas, nors ir nėra centrinė figūra krikščioniškoje doktrinoje, liko svarbiu simboliu dėl savo sprendimo ir požiūrio į Jėzų Kristų.
„Piloto darbai“ yra apokrifinis tekstas, kuris nėra taip plačiai žinomas kaip kiti apokrifiniai raštai, tačiau kai kuriose tradicijose yra aprašomi įvairūs Poncijaus Piloto susidūrimai su Jėzaus asmeniu ir krikščioniška tikėjimo istorija. Nors šis tekstas neturi visuotinai pripažintų oficialių citatų, keletas išskirtinių fragmentų dažnai minimi apokrifiniuose šaltiniuose.
Keletas galimų citatų iš „Piloto darbų“:
- Apie Piloto atgailą po Jėzaus nukryžiavimo:
- „Ir Pilotas, sukrėstas dėl savo sprendimo, pripažino: ‘Iš tiesų šis žmogus buvo teisus, ir Jis buvo Dievo Sūnus.’“
- Piloto pokalbis su žmona Prakla apie Jėzų:
- „Jo žmona atėjo pas jį ir tarė: ‘Nebūk atsakingas už šito teisingo žmogaus kraują, nes aš šiąnakt sapne kentėjau dėl Jo.’“
- Apie Piloto bandymą išvengti Jėzaus nuteisimo:
- „Ir Pilotas tarė miniai: ‘Aš randu šitame žmoguje jokios kaltės. Kodėl norite Jo mirties?’ Tačiau minia šaukė dar garsiau: ‘Nukryžiuok Jį!’“
- Piloto pokalbis su žydų vyriausiaisiais kunigais apie Jėzų:
- „Pilotas klausė jų: ‘Kodėl jūs norite šio žmogaus mirties? Jis darė stebuklus ir gydė jūsų žmones.’ Bet kunigai atsakė: ‘Jis save vadina Dievo Sūnumi, ir tai yra šventvagystė.’“
- Apie Piloto bausmę po Jėzaus mirties:
- „Ir po to, kai Jėzus buvo nukryžiuotas, Pilotas sužinojo, kad Romoje imperatorius Tiberijus pasmerkė jį, nes buvo kaltas dėl Dievo Sūnaus kraujo.“
Šios citatos atspindi pagrindines „Piloto darbų“ temas: Piloto sąžinės kova dėl Jėzaus teismo, jo žmonos Praklos įspėjimai ir Piloto bandymai išvengti Jėzaus mirties bausmės, tačiau galų gale jis pripažįsta savo kaltę dėl Jėzaus nukryžiavimo.