Kas yra ajatola?

Ajatola yra religinis titulas, suteikiamas aukščiausio rango islamo šiitų dvasininkams, ypač Irane ir kitose šiitų bendruomenėse. Šis titulas išreiškia ne tik mokslinį pripažinimą, bet ir dvasinę autoritetą, kurį asmuo įgyja po ilgų studijų bei praktikos islamo teologijos, teisės ir filosofijos srityse. Ajatolos yra laikomi ne tik religijos žinovais, bet ir bendruomenės vadovais, kurie formuoja teologinius sprendimus, prižiūri šventąsias vietas ir skleidžia moralines bei teisines gaires tikintiesiems.

Terminas „ajatola“ tiesiogiai reiškia „Dievo ženklas“ (arabų k. āyat Allāh). Šis terminas yra kilęs iš Korano, kuriame terminas „āyat“ apibūdina Dievo ženklus pasaulyje – gamtoje, kūriniuose ir šventuose tekstuose. Ajatolos titulas simbolizuoja dvasininko pasiekimus, kurie įgalina jį būti gyvu Dievo ženklu bendruomenei. Tokia asmens pozicija įpareigoja ne tik žiniomis, bet ir moraliniu elgesiu, įkvepiančiu kitus tikinčiuosius.

Ajatola yra ne tik teologas, bet ir teisės specialistas, nes šiitų islamas, kitaip nei kai kurios kitos islamo tradicijos, remiasi stipriu juridiniu pagrindu. Šiitų teisėje (fiqh) ajatolos vaidina gyvybiškai reikšmingą vaidmenį kaip mardžaʿ at-taqlīd – aukščiausio rango teisės mokslininkai, kurių sprendimai yra privalomi sekėjams. Jie formuluoja teisines nuostatas, grindžiamas Korano ir hadiso mokymu, atsižvelgdami į visuomenės poreikius ir kintančias aplinkybes.

Vienas iš reikšmingų ajatolų veiklos aspektų yra ijtihadas, arba nepriklausomas teisės interpretavimas. Ši praktika leidžia ajatolai priimti naujus sprendimus, remiantis esminiais islamo teisės principais, todėl jis atlieka dinamišką vaidmenį šiuolaikiniame šiitų pasaulyje. Tačiau ne visi dvasininkai pasiekia ajatolos lygį. Tai reikalauja ne tik ilgų studijų, bet ir pripažinimo iš kitų aukštųjų dvasininkų, kurie turi autoritetą suteikti šį titulą.

Irano islamo respublikoje ajatolos vaidmuo įgijo ypatingą reikšmę po 1979 metų Islamo revoliucijos, kai ajatola Ruhollah Khomeini tapo politiniu ir religiniu šalies lyderiu. Revoliucijos metu įtvirtintas valdžios modelis – velayat-e faqih – suteikė aukščiausiam dvasininkui teisę vadovauti valstybei. Šis modelis sujungė dvasinę ir pasaulietinę valdžią, pabrėžiant, kad religinis autoritetas yra aukščiausia teisingumo ir moralės instancija visuomenėje.

Teologiniu požiūriu ajatolos misija yra ne tik teisės aiškinimas, bet ir moralinis bei dvasinis vadovavimas bendruomenei. Jie moko ir aiškina islamo tiesas, skatina dorą gyvenimą ir kviečia tikinčiuosius artėti prie Dievo. Tai matoma ir jų pamoksluose, kur dažnai akcentuojami Korano žodžiai: „Ir iš tiesų, Dievas yra tas, kuris veda tiesiu keliu tuos, kurie tiki ir daro gerus darbus“ (Koranas, 10:9).

Ajatolos autoritetas gali turėti įtakos ir už religinių bendruomenių ribų, nes jų sprendimai kartais paveikia politinį, socialinį ir ekonominį gyvenimą. Jie gali būti moraliniai vedliai globaliuose šiitų klausimuose, pavyzdžiui, sprendžiant konfliktus, ginant tikinčiųjų teises ar reaguojant į pasaulio įvykius. Taip jie atlieka ne tik teologinę, bet ir praktinę misiją, kuri stiprina šiitų bendruomenių solidarumą ir tapatybę.

Ajatolos veikla pabrėžia neatsiejamą religijos ir kasdienio gyvenimo ryšį šiitų tradicijoje. Jie yra tiltas tarp Dievo mokymo ir žmogaus gyvenimo, jų autoritetas remiasi ne tik teorinėmis žiniomis, bet ir jų asmeniniu gyvenimu, kuris tampa pavyzdžiu tikintiesiems. Šis titulas ne tik išaukština religinę išmintį, bet ir įpareigoja tarnystei bei atsakomybei už bendruomenės moralinį ir dvasinį gerbūvį.

Penki iškiliausi ajatolos, kurie padarė didelę įtaką šiitų islamo istorijai, religijai ir politikai:

1. Ruhollah Khomeini (1902–1989)
Ajatola Khomeini buvo Irano Islamo revoliucijos lyderis, kuris 1979 metais nuvertė šachą Mohammadą Rezą Pahlavį ir įkūrė Islamo Respubliką. Jis įtvirtino unikalų valdžios modelį – velayat-e faqih (teisininko globos principas), pagal kurį aukščiausias dvasininkas vadovauja ne tik religiniams, bet ir politiniams šalies reikalams. Khomeini tapo simboliu šiitų pasipriešinimui imperializmui ir sekuliarizmui.

2. Ali al-Sistani (g. 1930)
Ajatola Ali al-Sistani yra aukščiausias dvasinis autoritetas Irako šiitų bendruomenei. Gyvenantis Najafe, jis žinomas dėl savo išmintingo vadovavimo ir gebėjimo suvienyti šiitų bendruomenę politinių krizių metu. Jo nuosaiki ir apgalvota pozicija padėjo išlaikyti santykinę Irako stabilumą po 2003 metų JAV invazijos.

3. Muhammad Baqir al-Sadr (1935–1980)
Ajatola Muhammad Baqir al-Sadr buvo iškilus teologas, filosofas ir politinis mąstytojas iš Irako. Jis prisidėjo prie šiuolaikinio šiitų islamo ekonominių ir politinių teorijų formavimo, ypač savo darbuose apie islamo ekonomiką (Iqtesaduna). Jis taip pat buvo vienas pagrindinių Irako šiitų pasipriešinimo Saddamo Husseino režimui lyderių, dėl ko galiausiai buvo nužudytas.

4. Mohammad-Taqi Mesbah-Yazdi (1934–2021)
Ajatola Mohammad-Taqi Mesbah-Yazdi buvo vienas ryškiausių šiuolaikinių Irano teologų, stipriai palaikiusių konservatyvią Islamo Respublikos kryptį. Jis buvo žinomas dėl savo tradicinių pažiūrų ir tvirtos gynybos velayat-e faqih doktrinos. Jo darbai ir pamokslai turėjo didelę įtaką Irano politinei teologijai.

5. Hossein Boroujerdi (1875–1961)
Ajatola Hossein Boroujerdi buvo vienas didžiausių dvidešimtojo amžiaus šiitų dvasininkų, kuris turėjo įtakos tiek religinei, tiek politinei šiitų bendruomenei. Jis daug dėmesio skyrė šiitų ir sunitų santykių gerinimui bei dvasinių mokslų reformai. Boroujerdi vadovavimas šiitų religinei mokyklai Kum mieste padėjo įtvirtinti Irano šiitų teologinį autoritetą.