Jėzaus erškėčių vainikas yra vienas iš kankinimų ir pažeminimų simbolių, kuriuos Jis patyrė prieš nukryžiavimą. Šis vainikas buvo padarytas iš dygliuoto augalo šakelių ir buvo uždėtas ant Jėzaus galvos kaip patyčios ženklas, siekiant jį paversti „karaliumi“ pašaipų prasme. Šis įvykis aprašytas Evangelijose, o jis buvo vienas iš momentų, kai Romos kareiviai tyčiojosi iš Jėzaus, dar prieš Jo nukryžiavimą.
Erškėčių vainiko aprašymas Evangelijose
Šis įvykis išsamiausiai aprašytas Evangelijose pagal Matą, Morkų ir Joną:
1. Mato Evangelija (Mato 27:27–31)
Evangelijoje pagal Matą kareiviai nusivedė Jėzų į vietą, vadinamą pretorijumi, kur buvo surinktas visas kareivių būrys. Ten jie pašaipiai jį „vainikavo“ ir patyčiai pavertė jį „karaliumi“:
„Tada valdytojo kareiviai nusivedė Jėzų į pretorijų ir sušaukė aplink jį visą būrį. Jie išrengė jį ir apsiautė purpurine skraiste. Nupynę erškėčių vainiką, jie uždėjo jam ant galvos, į ranką įdavė nendrę ir priklaupę prieš jį tyčiojosi: ‘Sveikas, žydų karaliau!’“ (Mato 27:27–29)
Kareiviai ne tik uždėjo erškėčių vainiką ant Jėzaus galvos, bet ir tyčiojosi iš Jo, mušė Jį nendre ir spjaudė ant Jo. Jie juo elgėsi kaip su „melagingu karaliumi“, nors iš tiesų Jėzus buvo tikrasis Karalius, Dievo Sūnus.
2. Morkaus Evangelija (Morkaus 15:16–20)
Morkaus Evangelijoje pateikiama labai panaši scena. Kareiviai taip pat išrengė Jėzų, apvilko purpuriniu drabužiu (karališku drabužiu) ir uždėjo erškėčių vainiką ant Jo galvos:
„Kareiviai nusivedė jį į vidinį kiemą, vadinamą pretorijumi, ir sušaukė visą būrį. Jie apvilko jį purpuriniu drabužiu, uždėjo jam ant galvos erškėčių vainiką ir ėmė jį sveikinti: ‘Sveikas, žydų karaliau!’ Jie mušė jam per galvą nendre, spjaudė į jį ir klaupdamiesi jį garbino.“ (Morkaus 15:16–19)
Šioje Evangelijoje ypatingai pabrėžiamas smurtinis kareivių elgesys – jie mušė Jėzų nendre per galvą, ant kurios buvo erškėčių vainikas, taip sukeldami dar didesnį skausmą.
3. Jono Evangelija (Jono 19:1–3)
Evangelijoje pagal Joną aprašyta, kad erškėčių vainikas buvo uždėtas po to, kai Jėzus buvo plakamas:
„Tada Pilotas liepė jį nuplakti. Kareiviai, nupynę erškėčių vainiką, uždėjo jam ant galvos ir apvilko purpurine skraiste. Priėję prie jo sakė: ‘Sveikas, žydų karaliau!’ Ir daužė jam per veidą.“ (Jono 19:1–3)
Jonas pabrėžia, kad šios patyčios buvo dalis platesnio kankinimo proceso, kuriame dalyvavo ne tik Romos kareiviai, bet ir Pilotas.
Simbolinė ir dvasinė prasmė
- Pašaipa ir pažeminimas: Erškėčių vainikas buvo simbolis Romos kareivių pašaipų, kuriomis jie bandė paversti Jėzų „karaliumi“ jų akimis. Kareiviai tyčiojosi iš Jėzaus pretenzijų būti „žydų karaliumi“, todėl uždėjo Jam ant galvos erškėčių vainiką, kuris simbolizavo „karališkąją“ karūną, bet tuo pačiu kankino Jėzų.
- Kryžiaus kančios dalis: Erškėčių vainikas buvo ne tik pažeminimo, bet ir kančios simbolis. Erškėčių spygliai įsirėždavo į Jėzaus galvą, sukeldami kraujavimą ir skausmą. Tai buvo dar vienas Jėzaus fizinės kančios aspektas, kurį Jis iškentėjo už žmonijos nuodėmes.
- Pranašiškos nuorodos: Erškėčių vainikas gali simbolizuoti žmonijos nuodėmių pasekmes. Nuo pat žmogaus nuopuolio laikų, erškėčiai buvo prakeiksmo simbolis. Dievas po Adomo ir Ievos nuodėmės pasakė, kad žemė „užaugins tau erškėčių ir usnių“ (Pradžios 3:18). Taigi, erškėčių vainikas ant Jėzaus galvos gali būti laikomas ženklu, kad Jis prisiima ant savęs žmonijos nuodėmės prakeikimą.
- Karališkumo ženklas: Nors kareiviai šaipėsi iš Jėzaus kaip „karaliaus“, iš tiesų Jis buvo tikrasis Karalius, bet Jo karaliavimas buvo dvasinis ir amžinas. Jėzaus „karūna“ iš erškėčių parodė, kad Jo karaliavimas buvo ne pasaulietinis, bet pasiaukojantis ir skausmingas, siekiant išgelbėti pasaulį.
Fizinis skausmas
Erškėčių vainikas sukėlė neįsivaizduojamą fizinį skausmą. Erškėčiai, giliai įsmeigti į Jėzaus galvą, būtų pažeidę nervus ir kraujagysles, sukeldami intensyvų skausmą ir kraujavimą. Kiekvieną kartą, kai kareiviai daužė Jėzų nendre per galvą, tai dar labiau stiprino skausmą, nes erškėčių spygliai dar giliau įsirėždavo į Jėzaus galvos odą.
Erškėčių vainikas buvo viena iš daugelio Jėzaus kančių detalių per Jo kankinimus ir nukryžiavimą. Tai nebuvo tik fizinio skausmo įrankis, bet taip pat pašaipų ir pažeminimo simbolis. Nors kareiviai šaipėsi iš Jėzaus kaip „žydų karaliaus“, Jo erškėčių vainikas simbolizavo dvasinį karaliavimą ir Jėzaus pasiaukojimą už žmonijos nuodėmes. Erškėčių vainikas taip pat primena, kad Jėzus prisiėmė ant savęs visą žmonijos nuodėmės prakeikimą ir kančią, kad atneštų išganymą tiems, kurie tiki Juo.