Frau Ava

Frau Ava (apie 1060–1127) – istorinė asmenybė, kuri, nepaisant nedidelio žinomumo plačiojoje auditorijoje, ženkliai prisidėjo prie vokiškosios literatūros tradicijų formavimo. Jos gyvenimas ir kūryba užima išskirtinę vietą ne tik dėl to, kad tai – viena pirmųjų žinomų rašytojų moterų Vokietijoje, bet ir dėl temų, kurių ji ėmėsi, bei novatoriško požiūrio į to meto religinės literatūros kanoną.

Gyvendama XI–XII amžių sandūroje, Frau Ava rašė laikotarpiu, kuomet didžiąją dalį literatūrinių tekstų kūrė vyrai – paprastai vienuoliai ar bažnytinės institucijos atstovai. Jos tėvynė buvo dabartinės Austrijos teritorijoje įsikūręs Melko vienuolynas, į kurį ji pasitraukė gyventi kaip atsiskyrėlė. Viduramžiais atsiskyrėliai – arba anachoretai – dažnai buvo itin gerbiami kaip dvasingumo pavyzdžiai. Toks gyvenimo būdas leido jiems atsiriboti nuo pasaulietinių reikalų ir atsidėti dvasiniam tobulėjimui bei maldai. Tačiau Frau Avos atvejis ypatingas: būdama moteris ir dar rašytoja, ji tarsi skynėsi kelią į literatūros pasaulį, kuriame dominuodavo vyrų balsai.

Frau Ava paliko kelias religines poemas, tačiau svarbiausia jų – apokaliptinė poema „Antikristas“. Šiame kūrinyje pirmą kartą vokiečių literatūroje pagrindiniu veikėju tampa Kristaus priešas. Nors to meto literatūra dažnai buvo kupina religinio turinio, tačiau ji paprastai koncentruodavosi į Kristaus gyvenimą, šventųjų biografijas ar moralės pamokymus, o ne į blogio figūras. „Antikriste“ Frau Ava pateikia drąsų žvilgsnį į temą, kuri viduramžių tikinčiajam galėjo atrodyti gąsdinanti ir kartu be galo intriguojanti.

Poemos veikėjas Antikristas, pasak religinės tradicijos, yra figura, kuri turėtų pasirodyti prieš pasaulio pabaigą ir suklaidinti žmones, apsimesdamas mesiju. Atskirdama ryškius gėrio ir blogio kontrastus, autorė priverčia susimąstyti, kokios vertybės lemia tikrąjį tikėjimą, o kokios – apgaulingus pažadus. Nors poema yra giliai įsišaknijusi religinėje simbolikoje, joje taip pat galima įžvelgti psichologinių aspektų: žmogiškoji prigimtis siekia šviesos, tačiau lengvai gali būti suklaidinta netikro pranašo.

Viena didžiausių Frau Avos indėlio į literatūrą prasmių – tai, jog ji suteikė moteriai balsą raštijoje. Net jeigu didžioji jos kūrybos dalis susijusi su religija ir dvasiniu gyvenimu, šis faktas neprastai pabrėžia, kad ji buvo pakankamai drąsi ir talentinga, kad išreikštų save eilėmis, be to, taikydama savo interpretacijas bažnytinėms temoms. Tuo metu, kai dauguma tekstų buvo rašomi lotyniškai, Frau Ava pasirinko vokiečių kalbą, tokiu būdu prisidėdama prie gimtosios kalbos plėtotės bei klausytojų rato išplėtimo.

Frau Avos kūryba žymėjo atskaitos tašką, kaip moteris gali prabilti apie sudėtingus teologinius ir moralinius klausimus. Jai nereikėjo atsižvelgti tik į tradicinę dvasininkų interpretaciją – savo poemose ji suteikė erdvės dvasinėms įžvalgoms, kurios galėjo būti artimesnės ir platesnei auditorijai.

Nepaisant to, kad Frau Avos kūriniai nebuvo vieninteliai religinių poemų pavyzdžiai, jos autorystės atvejis sulaukia nemažos pagarbos tyrėjų bendruomenėje. Viduramžiais moteriai pasiryžti publicistinei veiklai – ypač su tokia tamsia ir ginčytina tema kaip Antikristas – reikalavo ne tik stipraus tikėjimo, bet ir tvirto vidinio užsidegimo. Ilgą laiką moterų balsai literatūroje buvo arba nutilę, arba vertinti kaip antraeiliai. Frau Avos pavyzdys atskleidžia, kaip atsiskyrėlės statusas galėjo suteikti laisvę kūrybinei saviraiškai: gyvendama atokiau nuo pasaulietinio šurmulio, ji galėjo daugiau laiko skirti ne tik maldai, bet ir poezijai.

Šiuolaikinė literatūros kritika vis labiau linkusi atidžiau pažvelgti į moterų kurtus tekstus bei ieškoti naujų interpretacijų. Todėl Frau Avos kūriniai šiandien tampa ypač aktualūs akademiniams tyrinėjimams, kurie siekia praplėsti moterų indėlio į Vakarų literatūrą sampratą.

Nors Frau Avos tekstai mūsų laikus pasiekė ne tokios gausios apimties, juose glūdi neįkainojamos žinios apie viduramžių teologinę mintį, menines tendencijas ir moterų rašytojų statusą. Jos „Antikristas“ – tarsi maištingas žvilgsnis į pasaulio pabaigos tematiką ir žmogaus dvasinę kovą su piktosiomis jėgomis. Ši poema gali būti interpretuojama kaip giliai tikėjimo sustiprintas perspėjimas apie pavojų būti suklaidintiems, bet kartu – ir kaip intelektualus iššūkis to meto literatūros normoms.

Galime teigti, kad Frau Ava paliko pėdsaką europinės literatūros istorijoje, net jei jos vardas ne visada atsiduria tarp ryškiausių to meto autorių. Ji buvo viena iš tų nedaugelio moterų, kurios, pasitelkdamos rašytojos plunksną, sugebėjo išreikšti savo teologinę viziją ir paskleisti ją platesnei auditorijai. Toks ryžtas ir talentas atskleidžia nepaprastą moters valią, o jos kūryba – amžiną dvasinę įžvalgą, aktualią ne tik tuomet, bet ir šiandien.