Neapsakomo išgelbėjimo malonė

„Neapsakomo išgelbėjimo malonė“ – tai krikščioniškojo tikėjimo šerdis, kurią geriausiai apibūdina apaštalo Pauliaus žodžiai: „Dėkui Dievui už jo neapsakomą dovaną!“ (2 Kor 9,15). Kalbėdami apie malonę, turime omenyje Dievo palankumą žmogui, visiškai neužsitarnautą ir nepagrįstą mūsų nuopelnais. Nors mes, būdami riboti, nesugebame iki galo apimti šios dovanos didybės, ji pasireiškia per Jėzaus Kristaus atperkamąją auką ant kryžiaus ir toliau veikia atverčiant, gydant bei vedant kiekvieną tikintįjį.

Šventajame Rašte randame pabrėžtą mintį, kad būtent malonė išgelbsti, „nes jūs esate išgelbėti malone per tikėjimą, – ir tai ne iš jūsų: tai Dievo dovana“ (Ef 2,8). Iš šių žodžių aišku, jog niekas negali užsitarnauti išgelbėjimo vien gerais darbais ar ypatingomis dvasinėmis pastangomis – visa prasideda nuo Dievo kvietimo, suteikiamo žmogui, ir dovanojamos galimybės priimti tikėjimu Kristaus atperkantį žygį. Šioje prasmėje malonė yra dieviškas šaltinis, iš kurio teka naujas gyvenimas ir viltis.

„Neapsakoma“ ji vadinama todėl, kad joks žmogiškas žodis negali išsemti dieviškos realybės gelmės – ji pranoksta mūsų supratimo ribas. Šioji malonė atskleidžia, jog Dievas trokšta, kad žmogus būtų ne tik išgelbėtas nuo kaltės ir pražūties, bet ir gyventų bendrystėje su Juo. Tokia perspektyva teikia nepaprastą viltį, skatina širdyje kilti dėkingumą ir pokyčius. Būtent dėkingumas už šią „neapsakomą dovaną“ veda į nuoširdžią tarnystę, pasiryžimą gyventi pagal Evangelijos tiesą ir dalintis meile su kitais žmonėmis.

„Neapsakomo išgelbėjimo malonė“ apima ne vien išlaisvinimą nuo nuodėmės, bet kviečia žmogų į gilesnį suvokimą, jog jis mylimas ir priimtas. Toks supratimas keičia gyvenimą iš vidaus, įprasmina kasdienybę ir padeda įveikti įvairius iššūkius. Matant, kad visa tai atėjusių iš Dievo, kiekvienas tikintysis kviečiamas paprastai, bet uoliai atsakyti meile, paklusnumu ir liudijimu apie gyvą Viešpaties veikimą, kuris padaro mus naujais kūriniais Jo akivaizdoje.

„Neapsakomo išgelbėjimo malonė“ – tai viena iš kertinių kalvinizmo teologijos sąvokų, susijusi su Dievo suverenios valios ir žmogaus išgelbėjimo santykiu. Ši idėja tiesiogiai siejasi su predestinacijos (išankstinio nulėmimo) doktrina, pagal kurią Dievas dar prieš pasaulio sutvėrimą išsirinko tuos, kurie bus išgelbėti, o kitus paliko jų paties nuodėmingam polinkiui. Tokia perspektyva gali atrodyti labai griežta, tačiau Kalvinas pabrėžė neapsakomą malonės didingumą, t. y. kad vieni žmonės nenusipelno labiau būti išgelbėti už kitus, bet Dievas iš savo tėviškos meilės ir gailestingumo padovanoja tikėjimą ir amžinąjį gyvenimą tiems, kuriuos Jis iš anksto numatė.

Ši malonė dažnai suvokiama kaip „neužtarnauta“ arba „nepelnyta“ dovana. Ji neneigia žmogaus atsakomybės, tačiau atskleidžia, kad žmogaus jėgų nepakanka, jog savarankiškai pasiektų tobulumą ar išgelbėjimą. „Neapsakomo išgelbėjimo malonė“ sykiu reiškia, kad žmogus negali suvokti iki galo Dievo sprendimų, nes jie yra iš dalies „neatskleisti“ (lot. decretum absconditum), apimantys dievišką paslaptį, kuri viršija žmogiškuosius pažinimo rėmus. Tokiu būdu šios doktrinos tikslas nėra įvaryti žmogui neviltį, bet, atvirkščiai, sustiprinti tikėjimą į Dievą, kuris yra visa ko Valdovas ir vienintelis išganymo Šaltinis.

Šventajame Rašte kalba apie malonę, kuri išgelbsti, randama ne vienoje vietoje. Laiške Efeziečiams pabrėžiama: „Jūs esate išgelbėti malone per tikėjimą; ir tai ne iš jūsų, bet Dievo dovana, ne iš darbų, kad kas nors nesigirtų“ (Ef 2,8-9). Ši eilutė išryškina, jog joks žmogaus nuopelnas ar geras darbas nėra pagrindas išsigelbėti: visa ateina vien iš Dievo. Apaštalas Paulius taip pat kreipiasi į Romos krikščionis, primindamas, kad Dievas turi absoliučią teisę rodyti gailestingumą, kam nori, ir užkietinti, ką nori (plg. Rom 9,15-18). Tokios mintys gali atrodyti sunkiai suprantamos, nes neatsakoma, kodėl vieni gauna dvasinį palaiminimą, o kiti, regis, jo netenka. Tačiau čia slypi paslaptis: Dievo meilė yra didesnė, nei galima įsivaizduoti, tad žmogaus protas negali pilnai suvokti dieviškųjų sumanymų.

Kalvinas mokė, kad suvokus šią „neapsakomą išgelbėjimo malonę“, žmogus pajunta ypatingą dėkingumą Dievui ir nusižeminimą, nes supranta, jog vien savo pastangomis negalėtų priartėti prie Dievo. Tai nėra kvietimas tinginiauti ar gyventi be jokios vidinės dvasinės disciplinos. Atvirkščiai, paskatintas malonės žmogus troško gyventi taip, kad jo darbai atspindėtų tikėjimo tikrovę bei padėką Dievui. Taip gimė kalvinizmo skatinamas darbštumas, dorovė ir noras išaukštinti Dievo vardą kasdienėje veikloje. Išgelbėjimas, nors ir nulemtas Dievo, pasireiškia realiame žmogaus gyvenime per atsivertimą, tikėjimo išpažinimą, troškimą šventėti ir artintis prie Kūrėjo.

Terminas „neatskleistas nuosprendis“ (lot. decretum absolutum) nurodo tą dieviškosios valios dalį, kurios žmogui nėra lemta iki galo suprasti. Nors krikščionims galbūt atrodo natūralu ieškoti paaiškinimų, kodėl Dievas iškelia vienus, o kitus palieka tamsoje, Kalvinas kvietė pasitikėti Dievo gerumu ir nesistengti prievarta įsiskverbti į šią paslaptį. „Neapsakomo išgelbėjimo malonė“ reiškia, kad niekas negali didžiuotis savo nuopelnais Dievo akivaizdoje, bet drauge ir tai, kad tas, kuris tiki ir pasitiki Kristumi, gali būti ramus – jis išgelbėtas ne dėl savo teisių ar darbų, o tik dėl Dievo begalinio gailestingumo bei ištikimybės. Tokia viltis ir tikėjimas suteikia džiaugsmo, atleidimo užtikrintumo bei paskatina nuolat stengtis gyventi taip, kad viskas būtų daroma „Dievo šlovei“ (Soli Deo Gloria), apie ką ne kartą kalbėjo ir pats Kalvinas.