Šventyklos ritinys

„Šventyklos ritinys“ (11QTemple) yra vienas iš ilgiausių Negyvosios jūros ritinių, rastas Kumrano olose ir datuojamas I a. pr. Kr. – I a. po Kr. Tai ypatingas dokumentas, nes jame pateikiama detali šventyklos statybos ir kulto taisyklių vizija, kurią Kumrano bendruomenė laikė idealiu Dievo įsakymų įgyvendinimu.

Šis tekstas yra artimai susijęs su Įstatymo knygomis (Toros tekstais), bet taip pat rodo esėjų bendruomenės unikalų požiūrį į šventovės tvarką. Jame aprašomi:

  • Šventyklos architektūrinis planas – išdėstyti statiniai, šventoji vieta ir kunigų patalpos.
  • Aukojimo ir ritualų taisyklės – tikslūs reikalavimai aukoms, švenčių tvarkai, apeigų švarai.
  • Dieviškoji teisė ir valdžia – taisyklės, kurių turi laikytis Izraelio karalius ir visuomenė.

Šis ritinys leidžia suprasti, kaip esėjai (ar kita bendruomenė) įsivaizdavo tobulą Dievo karalystę žemėje, kurioje šventykla užima centrinę vietą, o tikintieji laikosi švarumo, teisumo ir ištikimybės Dievui.


„Šventyklos ritinys“ (11QTemple)

Šventyklos projektas

„Statydami šventyklą, laikykitės Dievo įsakymų:
Jis įsakė, kad Šventovė būtų kvadratinė, su trimis kiemais, kiekvienas apsuptas akmeninėmis sienomis.“

„Šventoji vieta bus atskirta nuo visos žemės, nes tai yra Dievo buveinė tarp Jo tautos.“

„Į ją negalės įeiti joks netyras žmogus; tik tie, kurie apvalyti Viešpaties įstatymu.“


Aukos ir kulto taisyklės

„Tegul kunigai kasdien atnašauja Viešpačiui: ryto ir vakaro auką, smilkalų auką, ir tegul Izraelio vyrai ateina į Jo kiemą per kiekvieną šventą dieną.“

„Jokia auka negali būti atnašaujama su netyrais rankomis. Tegul kunigai nešasi savo širdyje Dievo vardą ir tarnauja Jam šventumo būsenoje.“


Šventosios šventės

„Per Paschą tegul visi Izraelio namai susirenka prie šventyklos, ir tegul kiekvienas atnašauja Viešpačiui tyrą avinėlį, be dėmės ir be ydos.“

„Septynias dienas švęskite Neraugintos duonos šventę; per tą laiką niekas neturi valgyti raugintos duonos Izraelio stovykloje.“


Izraelio karaliaus įstatymas

„Izraelio karalius neturi kelti savo širdies virš savo brolių, bet turi būti Viešpaties tarnas, saugantis Jo įsakymus.“

„Tegul karalius neiškelia savo galybės virš tautos, nes Viešpats yra vienintelis tikrasis Izraelio Valdovas.“

„Jis neturi kaupti sau aukso ir sidabro pertekliaus, bet privalo laikytis Dievo teisės ir vesti tautą teisumu.“