Šang dinastijos orakulų kaulų tekstai

Šang dinastijos (apie XVIII–XI a. pr. Kr.) laikotarpiu senovės Kinijoje žyniai dieviškos valios ir ateities įvykių klausdavo specialių ritualų metu. Jie naudojo jaučių menčių kaulus arba vėžlių kiautus, kuriuose iš anksto išraižydavo klausimus dievams, o po apeiginio kaitinimo stebėdavo įskilimų raštą. Pagal šiuos įtrūkimus būdavo sprendžiama, kokią žinią siunčia dievybės. Vėliau trumpi užrašai apie gautą pranašystę ar ritualo baigtį buvo išraižomi toje pačioje kaulo ar kiauto vietoje. Tokiu būdu atsirado vieni seniausių kiniškų rašytinių šaltinių, liudijančių ankstyvosios Kinijos religiją, socialinę sanklodą ir pirmają hieroglifų kalbos formą.

„Šią dieną kreipiamės į protėvių dievus,
kad sužinotume, ar lietus aplankys mūsų laukus.
Jei ugnis sukels įtrūkimus pietinėje kaulo dalyje,
tai ženklas, jog artėja gausios liūtys,
o mūsų derlius bus apsaugotas.“

[Orakulo klausimas]
„Šiandien, laimingą jimao dieną, didysis žynys ima vėžlio kiautą,
įkaitina jį ant šventosios ugnies ir klausia:
‘Ar karaliui dera šį mėnesį paaukoti jaučius protėvių dvasiai,
kad mūsų laukų derlius būtų gausus?’“

[Sprendimas pagal įtrūkimus]
„Ant kiauto atsiradę įtrūkimai rodo teigiamą ženklą.
Karalius skelbia:
‘Protėviai bus dosnūs, jei auka bus išpildyta tinkamai,
o javai derės gausiau.’“

[Karaliaus nuosprendis]
„Karalius perskaito įtrūkimo raštą ir sako:
‘Šis ženklas – palankus.
Liepiu paaukoti du jaučius
ir skirti atnašas aukščiausiajam dvasios globėjui Di.’“

[Antroji pranašystė]
„Tą pačią jimao dieną, vėl įkaitinus kiautą, klausiama:
‘Ar mūsų kariaunos žygis prieš vakarinę gentį bus pergalingas,
jei iš anksto pašventinsime ginklus prie šventosios upės?’
Įtrūkimuose matomas požymis nežada visiškos pergalės,
tad žynys ištaria:
‘Privalome pirmiausia pasikonsultuoti su protėvių dvasia Meng,
kitaip galime sulaukti priešingų vėjų.’“

[Išvada]
„Karalius vėl žvelgia į naujus įtrūkimus ir taria:
‘Šiuose ženkluose aiškiai užrašyta:
be papildomo aukojimo galime prarasti dangaus palankumą.
Tebūna suruoštas didysis ritualas,
kad žygį lydėtų protėvių globa.’“

[Užrašo pabaiga]
„Taip išskirtą dieną karalius įvykdė apeigą,
o žyniai išraižė orakulo klausinėjimą kaulo paviršiuje.
Tegu visi, kas ateityje skaitys šiuos žodžius, supranta,
kad tinkamas ryšys su protėviais ir dievais
laiduoja gerovę žemei ir jos žmonėms.“

Tai unikalūs užrašai ant orakulų kaulų, kurie priklauso pasaulio kultūros lobynui, atskleidžiančiam, kaip senovės kinai meldėsi, tikėjo antgamtinėmis jėgomis, formavo pirmuosius rašmenis ir klestėjo bendruomenės gyvenime.