Asalha Puja šventė

Asalha Puja, dar žinoma kaip Dharma diena, yra viena svarbiausių budizmo švenčių, kuri žymi momentą, kai Buda pristatė savo pirmąjį mokymą, vadinamą „Pirmojo rato pasukimu“ (Dhammacakkappavattana Sutta). Tai buvo pirmoji Budos paskaita, kurioje jis išdėstė keturias taurios tiesas – pagrindinius budizmo mokymo principus. Ši šventė švenčiama per pilnatį Asalha mėnesį, kuris yra ketvirtasis mėnesis pagal mėnulio kalendorių, dažniausiai liepos mėnesį pagal Grigaliaus kalendorių.

Asalha Puja švenčiama tam, kad pagerbtų Budos pirmąjį mokymą, kuriuo jis dalinosi po to, kai pasiekė nušvitimą Bodh Gajoje. Po šešių savaičių meditacijos ir dvasinio suvokimo Buda iškeliavo į Sarnatą, kur susitiko penkis asketus, su kuriais anksčiau praktikavo atšiaurią askezę. Šiems penkiems asketams, kurie vėliau tapo pirmaisiais Budos mokiniais, jis išdėstė pagrindinius savo dvasinio mokymo principus, paaiškindamas keturias taurios tiesas: tiesą apie kančią (dukkha), tiesą apie kančios priežastį, tiesą apie kančios pabaigą ir tiesą apie kelią į kančios pabaigą.

Asalha Puja žymi šio esminio mokymo pradžią ir yra šventė, skirta ne tik Budos išminties pažymėjimui, bet ir budizmo sklaidos pradžiai. Tai diena, kai budistai apmąsto keturias taurios tiesas ir Budos mokymus, kurie veda į nušvitimą. Šventė taip pat primena tikintiesiems apie dharmą – Budos mokymą, kuris yra kelias į išsilaisvinimą nuo kančios ir atgimimo ciklo (samsaros).

Asalha Puja daugelyje Pietryčių Azijos šalių, ypač Tailande, Šri Lankoje, Kambodžoje ir Mianmare, švenčiama su religiniais renginiais, meditacija ir labdaringa veikla. Šventyklose vyksta specialios apeigos, per kurias vienuoliai ir tikintieji susirenka klausytis pamokslų apie Budos mokymus, o tikintieji atneša aukų – dažniausiai maisto, gėlių ir kitų simbolinių daiktų – vienuolynams. Aukojimo aktas yra svarbus Asalha Puja šventės elementas, nes jis simbolizuoja dosnumą, atsidavimą ir pagarbą Budai bei jo mokymams.

Viena iš populiariausių tradicijų Asalha Puja šventės metu yra „Wian Thian“ procesija, kuri vyksta vakarais. Tikintieji, laikydami rankose degančias žvakes, tris kartus apeina aplink šventyklą, simbolizuodami pagarbą Budai, dharmai (mokymui) ir sanghai (bendruomenei). Šis veiksmas sustiprina budistų tikėjimo ryšį su trimis brangenybėmis (Buda, dharma ir sangha) bei simbolizuoja jų įsipareigojimą sekti Budos mokymu kasdieniame gyvenime.

Asalha Puja taip pat sutampa su „Vassa“ pradžia, kuri dar vadinama vienuolių lietaus sezonu. Vassa yra trijų mėnesių trukmės periodas, per kurį budistų vienuoliai atsiskiria nuo pasaulio ir skiria laiką meditacijai bei dvasiniam tobulėjimui. Tai ypatingas metas vienuoliams ir tikintiesiems, nes šis laikotarpis padeda sutelkti dėmesį į dvasinį gyvenimą ir stiprina ryšį su dharma. Todėl Asalha Puja diena ne tik pažymi pirmąjį Budos mokymą, bet ir pradeda šį intensyvų dvasinį sezoną budizmo vienuolynuose.

Asalha Puja diena turi gilią prasmę budizmo bendruomenėje, nes ji simbolizuoja Budos dvasinio mokymo pradžią ir kelio į nušvitimą atskleidimą žmonijai. Keturių taurių tiesų mokymas yra pagrindas, kuriuo remiasi visi budistai, siekiantys išsilaisvinimo iš kančios. Šventė ne tik primena apie Budos išmintį, bet ir skatina tikinčiuosius tęsti dvasinį tobulėjimą, vadovaujantis jo mokymais.