Kas yra Laudato Si, Pranciškaus enciklika?

„Laudato Si’“ yra Popiežiaus Pranciškaus enciklika, paskelbta 2015 m. birželio 18 d., kuri skirta rūpinimuisi mūsų bendrais namais – Žeme. Ši enciklika nagrinėja ekologijos, klimato kaitos, aplinkos apsaugos ir socialinio teisingumo klausimus, ragina visus žmones, ypač katalikus, rūpintis kūrinija ir užtikrinti, kad Žemė būtų išsaugota ateities kartoms.

Enciklika buvo plačiai pripažinta už tai, kad atkreipė dėmesį į skubų aplinkosaugos iššūkių sprendimą ir socialinį teisingumą, pabrėžė moralinę atsakomybę rūpintis aplinka, ypač vargingiausiais, kurie labiausiai nukenčia nuo aplinkos blogėjimo.

Pagrindinės „Laudato Si’“ temos

  1. Rūpinimasis bendrais namais
    Enciklika ragina žmones suprasti, kad Žemė yra mūsų bendri namai, už kuriuos esame atsakingi. Popiežius pabrėžia, kad aplinkos apsauga yra ne tik techninis ar politinis klausimas, bet ir dvasinis, moralinis įsipareigojimas.

Citata: „Mūsų bendri namai, kuriuos Dievas mums padovanojo, kenčia dėl mūsų netvarios veiklos. Privalome prisiimti atsakomybę už kūrinijos išsaugojimą.“ (Laudato Si’, 2)

  1. Žmogaus veiklos poveikis aplinkai
    Popiežius aptaria, kaip žmonių veikla – ypač pramonė, išteklių pereikvojimas ir tarša – neigiamai veikia aplinką. Jis pabrėžia, kad pasaulinė klimato kaita ir biologinės įvairovės nykimas yra iš dalies dėl žmogaus kaltės, ir būtina keisti mūsų veiksmus.

Citata: „Žmonių įsikišimas, dažnai tarnaujantis vartotojiškai ir agresyviai gamtos užvaldymo vizijai, šiandien viršijo tą natūralų ribų ratą, per kurį įvairūs gamtos elementai gali atsinaujinti.“ (Laudato Si’, 6)

  1. Skurdo ir ekologijos ryšys
    Enciklikoje pabrėžiama, kad aplinkos blogėjimas labiausiai veikia neturtingiausius žmones, nes jie yra tiesiogiai priklausomi nuo gamtos išteklių ir dažnai neturi galimybių apsiginti nuo klimato kaitos ir aplinkos katastrofų padarinių.

Citata: „Mūsų planeta, nualinta ir išnaudota, yra viena iš labiausiai apleistų ir piktnaudžiaujamų vargingųjų. Svarbu suprasti, kad socialiniai ir ekologiniai klausimai yra neatskiriamai susiję.“ (Laudato Si’, 48)

  1. Integralios ekologijos samprata
    Popiežius pristato „integralios ekologijos“ sampratą, kuri pabrėžia, kad aplinkos ir žmonių gerovė yra neatsiejama. Jis ragina gerbti žmogaus orumą, kultūrinę įvairovę ir visą kūriniją. Aplinkos apsauga turi būti siejama su socialine atsakomybe.

Citata: „Tokia integralios ekologijos vizija reikalauja, kad į ekologiją žiūrėtume holistiškai, kad būtų gerbiama ne tik aplinka, bet ir žmonių socialiniai bei kultūriniai poreikiai.“ (Laudato Si’, 137)

  1. Raginimas veikti
    Enciklika ne tik aprašo problemas, bet ir ragina imtis veiksmų. Popiežius kviečia tiek pasaulio politinius lyderius, tiek eilinius žmones nedelsiant imtis priemonių, kad būtų sprendžiamos klimato kaitos, taršos ir kitos aplinkosaugos problemos.

Citata: „Atėjo metas veikti. Pasaulinė ekologinė krizė kviečia mus ne tik apmąstyti, bet ir veikti, kad išsaugotume mūsų bendrus namus ateities kartoms.“ (Laudato Si’, 13)

Keletas ištraukų iš „Laudato Si’“:

  1. Mūsų priklausomybė nuo gamtos:

„Visa, kas egzistuoja, priklauso nuo kitų dalykų. Mes nesame nepriklausomi vartotojai, bet Dievo kūrinijos dalis, ir viskas yra tarpusavyje susiję.“ (Laudato Si’, 70)

  1. Kritika vartotojiškai kultūrai:

„Vartotojiška logika verčia mus vis labiau išnaudoti išteklius, neatsižvelgiant į tai, kad Žemė turi ribotus resursus.“ (Laudato Si’, 123)

  1. Dvasinis aplinkos išsaugojimo matmuo:

„Kadangi visi kūriniai yra Dievo darbai, meilė gamtai tampa mūsų dvasinio gyvenimo dalimi. Aplinka yra Dievo dovana, kurią privalome saugoti.“ (Laudato Si’, 11)

  1. Skubus kvietimas veikti:

„Nėra pakankamai laiko vilkinti ar svarstyti, ką daryti. Turime imtis veiksmų dabar, kad išvengtume negrįžtamų padarinių.“ (Laudato Si’, 57)

  1. Visuotinis atsakomybės jausmas:

„Mes visi, kiekvienas pagal savo atsakomybę ir gebėjimus, turime prisidėti prie to, kad mūsų bendri namai būtų išsaugoti.“ (Laudato Si’, 14)

„Laudato Si’“ yra kvietimas į ekologinį ir socialinį sąmoningumą. Popiežius Pranciškus ragina globalią bendruomenę rūpintis aplinka ne tik kaip gamtos apsaugos problema, bet ir kaip moraline pareiga rūpintis bendrais namais bei labiausiai pažeidžiamais visuomenės nariais.