Budos nušvitimas yra esminis įvykis budizme, kai Sidharta Gautama pasiekė nušvitimą (sanskritu: bodhi), tapo Buda ir atvėrė kelią kitiems siekti išsivadavimo iš kančios. Šiame įvykyje Budos nušvitimas reiškia gilų supratimą apie tikrąją gyvenimo prigimtį, žmogaus kančios priežastis ir būdus, kaip ištrūkti iš samsaros – begalinio gimimų, mirčių ir atgimimų rato.
1. Sidhartos Gautamos gyvenimas iki nušvitimo
Sidharta Gautama gimė karališkoje šeimoje dabartiniame Nepale, apie VI–V a. pr. Kr. Jo tėvai norėjo, kad jis taptų galingu karaliumi, todėl jį apsupo prabanga ir saugojo nuo išorinio pasaulio kančių. Tačiau, būdamas 29 metų, Gautama pirmą kartą pamatė senatvę, ligą, mirtį ir vienuolį, kurie atskleidė jam neišvengiamas gyvenimo tiesas: pasaulis pilnas kančios.
Šie keturi susidūrimai (žinomi kaip Keturių regėjimų legenda) paskatino Gautamą palikti savo karališkąjį gyvenimą ir leistis į dvasinę kelionę. Jis tapo klajojančiu asketu, ieškančiu atsakymų į klausimą, kaip išvengti kančios ir pasiekti tikrąjį išsilaisvinimą. Sidharta praktikavo griežtą asketizmą šešerius metus, bet suprato, kad tai neatnešė jam tiesos, todėl jis atsisakė kraštutinių metodų ir priėmė Vidurio kelią, – pusiausvyrą tarp prabangos ir asketizmo.
2. Nušvitimo pasiekimas
Galiausiai Sidharta atsisėdo po Bodhi medžiu (dar vadinamu Pabudimo medžiu) Bodh Gayoje, Indijoje, ir nusprendė nesikelti, kol nepasieks galutinės tiesos. Per kelias dienas jis meditavo ir, pasak legendos, patyrė įvairius išbandymus, kuriuos siuntė Mara, blogio jėga, siekianti sutrukdyti jam pasiekti nušvitimą.
Sidharta per savo meditaciją pasiekė gilią išmintį:
- Jis suprato savo ir visų būtybių ankstesnius gyvenimus.
- Jis suvokė, kaip veikia karma (veiksmo ir jo pasekmių dėsnis) ir kad būtybės patiria kančią dėl savo troškimų ir neapykantos.
- Galiausiai jis išmoko Keturių taurųjų tiesų ir Aštuoneriopo kelio principus, kurie atvėrė kelią į nirvaną – išsivadavimą iš kančios ir samsaros ciklo.
Praėjus nakties meditacijai, Gautama pasiekė nušvitimą (bodhi), tapo Buda – „Pabudusiuoju“. Jo nušvitimas reiškė visišką kančios priežasčių ir jos įveikimo supratimą, taip pat įgijo visų daiktų ir būtybių tikrosios prigimties suvokimą.
3. Keturi tauriosios tiesos
Po nušvitimo Buda išdėstė savo pagrindinius mokymus, žinomus kaip Keturių tauriosios tiesos:
- Kančios tiesa (Dukkha) – Gyvenimas yra kupinas kančios. Net laimingi įvykiai galiausiai sukelia kančią dėl neišvengiamo jų pasikeitimo arba pabaigos.
- Kančios priežastis (Samudaya) – Kančios šaltinis yra žmogaus troškimai ir prisirišimai, nes žmonės nuolat nori daugiau arba bijo prarasti tai, ką turi.
- Kančios nutraukimo galimybė (Nirodha) – Kančia gali būti nutraukta, jei nutraukiami troškimai ir prisirišimai. Tai veda į nirvaną, išsilaisvinimą iš samsaros.
- Kelias į kančios nutraukimą (Magga) – Tai yra Aštuoneriopis kelias, kurį sudaro teisingas suvokimas, teisinga mintis, teisinga kalba, teisingi veiksmai, teisingas pragyvenimas, teisingos pastangos, teisingas susikaupimas ir teisinga meditacija.
4. Aštuoneriopis kelias
Aštuoneriopis kelias yra praktinių nurodymų rinkinys, vedantis į išsilaisvinimą. Tai apima dorą elgesį, teisingą mąstymą, meditaciją ir išminties ugdymą. Tai yra pagrindinis Budos kelias į nirvaną ir galutinį nušvitimą.
5. Nušvitimo reikšmė budizme
Nušvitimas (bodhi) yra esminis budizmo tikslas. Tai reiškia žmogaus prabudimą ir supratimą apie tikrąją pasaulio prigimtį, atsisakant prisirišimų, troškimų ir ego. Pasiekus nušvitimą, žmogus išsilaisvina iš gimimo ir mirties ciklo (samsaros) ir pasiekia nirvaną – būseną be kančios, troškimo ir individualumo.
Budos nušvitimas taip pat simbolizuoja giliausią įmanomą išminties ir atjautos pasiekimą, kuris tapo pagrindu jo mokymams ir budizmo praktikai. Budizmas skelbia, kad kiekvienas žmogus turi potencialą pasiekti nušvitimą, sekdamas Budos mokymais ir Aštuoneriopo kelio principais.
Budos nušvitimas yra kertinis momentas budizmo istorijoje, nuo kurio prasideda Budos mokymai apie tai, kaip išvengti kančios ir pasiekti išsivadavimą iš samsaros. Jo atrasta išmintis apie Keturias tiesas ir Aštuoneriopą kelią tapo pagrindiniais budizmo principais, kuriais žmonės vadovaujasi siekdami savo asmeninio prabudimo.