Dievas miegančiųjų sapnuose

Sapnai Biblijoje yra galingas Dievo bendravimo su žmonėmis būdas, atskleidžiantis Jo valią, įspėjantis apie pavojus ar skelbiantis ateities įvykius. Nuo Jokūbo kopėčių regėjimo iki Juozapo įspėjimo bėgti į Egiptą, Dievas naudojo sapnus kaip tiesioginį kanalą, kad kalbėtų su patriarchais, pranašais ir paprastais žmonėmis. Šie sapnai buvo aiškūs, simboliniai arba reikalaujantys aiškinimo, tačiau visuomet nešė dieviškąją žinią. Biblijos pasakojimai apie sapnus pabrėžia Dievo suverenumą, Jo artumą ir gebėjimą veikti net miegant. Tačiau ar sapnai ir šiandien turi teologinę reikšmę? Šis klausimas kelia diskusijas tarp tikinčiųjų, balansuojančių tarp Biblijos pavyzdžių ir šiuolaikinio skepticizmo, tačiau sapnų reikšmė išlieka aktualia tema, kviečiančia apmąstyti, kaip Dievas kalba mūsų laikais.

Biblijoje sapnai yra dažnas Dievo apreiškimo būdas, ypač Senajame Testamente, kur jie atlieka įvairias funkcijas – nuo pranašysčių iki įspėjimų ar Dievo plano atskleidimo. Štai keli reikšmingiausi pavyzdžiai:

Jokūbo kopėčių sapnas

Jokūbas, bėgdamas nuo savo brolio Ezavo, sustojo nakvoti Betelyje, kur sapnavo kopėčias, siekiančias dangų, su angelais, kylančiais ir besileidžiančiais, o Dievas stovėjo viršuje, patvirtindamas savo sandorą. „Aš esu Viešpats, tavo tėvo Abraomo ir Izaoko Dievas; žemę, ant kurios guli, duosiu tau ir tavo palikuonims“ (Pr 28, 12–13). Šis sapnas, įvykęs apie XIX a. pr. Kr., buvo ne tik asmeninis Dievo pažadas Jokūbui, bet ir patvirtinimas, kad Dievas lydi jį tremtyje. Sapnas pakeitė Jokūbo perspektyvą, pavertęs paprastą akmenį šventa vieta, kurią jis pavadino Beteliu („Dievo namai“). „Jokūbas pabudo iš miego ir tarė: ‘Tikrai Viešpats yra šioje vietoje, o aš to nežinojau!’“ (Pr 28, 16).

Juozapo sapnai ir aiškinimai

Juozapas, Jokūbo sūnus, dar būdamas jaunas sapnavo simbolinius sapnus, rodančius jo būsimą išaukštinimą: javų pėdai ir žvaigždės lenkėsi jam (Pr 37, 5–9). Šie sapnai, apie XVII a. pr. Kr., sukėlė brolių pavydą, bet vėliau išsipildė, kai Juozapas tapo Egipto valdytoju. Vėliau, kalėjime, Juozapas aiškino faraono tarnų sapnus (Pr 40), o galiausiai faraono sapną apie septynis liesus ir septynis riebius jaučius, pranašaudamas septynerius gausos ir bado metus (Pr 41, 25–32). Dievas naudojo Juozapo sapnus ir jo dovaną juos aiškinti, kad išgelbėtų Egiptą ir Izraelio šeimą nuo bado. „Dievas apreiškė faraonui, ką Jis ketina daryti“ (Pr 41, 25).

Saliamono sapnas Gibeone

Saliamonas, tapęs Izraelio karaliumi (apie X a. pr. Kr.), sapnavo Dievą Gibeone, kur Viešpats pasiūlė: „Prašyk, ko nori, ir Aš tau duosiu“ (1 Kar 3, 5). Saliamonas paprašė išminties valdyti tautą, ir Dievas ne tik suteikė jam išmintį, bet ir turtus bei garbę. Šis sapnas parodo, kaip Dievas per sapnus išbando žmogaus širdį ir apdovanoja nuolankų tikėjimą. „Viešpats pasirodė Saliamonui sapne naktį ir tarė: ‘Prašyk, ko nori’“ (1 Kar 3, 5).

Danieliaus ir Nebukadnecaro sapnai

Danielius, Babilono tremtyje (VI a. pr. Kr.), aiškino karaliaus Nebukadnecaro sapną apie didžiulę statulą, simbolizuojančią ateities karalystes (Dan 2, 31–45). Vėliau Danielius pats sapnavo regėjimus apie keturis žvėris ir Dievo teismą, pranašaudamas Mesijo karalystę (Dan 7, 1–14). Šie sapnai atskleidė Dievo planą tautoms ir patvirtino Jo suverenumą istorijoje. „Aš, Danielius, mačiau nakties regėjimą“ (Dan 7, 2).

Juozapo įspėjimai Naujajame Testamente

Naujajame Testamente Juozapas, Marijos sužadėtinis, gavo kelis Dievo įspėjimus per sapnus. Pirmiausia angelas sapne patvirtino, kad Marijos kūdikis yra nuo Šventosios Dvasios, ir liepė priimti ją kaip žmoną (Mt 1, 20–21). Vėliau, apie 4–6 m. pr. Kr., po Jėzaus gimimo, angelas sapne įspėjo Juozapą bėgti į Egiptą, kad apsaugotų kūdikį nuo karaliaus Erodo žudynių. „Viešpaties angelas pasirodė Juozapui sapne ir tarė: ‘Kelkis, imk kūdikį ir jo motiną ir bėk į Egiptą’“ (Mt 2, 13). Dar vienas sapnas liepė Juozapui grįžti į Izraelį po Erodo mirties (Mt 2, 19–20). Šie sapnai buvo tiesioginiai Dievo nurodymai, užtikrinantys Jėzaus saugumą.

Biblijos sapnai dažnai turėjo specifinę paskirtį:

  • Apreiškimas: Dievas per sapnus atskleisdavo savo planą, kaip Jokūbui ar Saliamonui, stiprindamas tikėjimą.
  • Įspėjimai: Sapnai, kaip Juozapo atveju, apsaugodavo nuo pavojų ar nukreipdavo į teisingą kelią.
  • Pranašystės: Nebukadnecaro ar Danieliaus sapnai skelbė ateities įvykius, rodydami Dievo kontrolę istorijoje.
  • Vadovavimas: Juozapo sapnai Naujajame Testamente buvo tiesioginiai nurodymai, kaip elgtis.

Sapnai Biblijoje dažnai buvo simboliniai (pvz., javų pėdai, statula) ir reikalavo Dievo duotos išminties juos aiškinti, kaip matyti iš Juozapo ar Danieliaus dovanų. Dievas kalbėjo per sapnus, nes miegas yra būsena, kai žmogus yra atviras ir nekontroliuoja savo minčių, todėl sapnai tapo tyru kanalu dieviškajai žiniai.

Šiuolaikiniame kontekste sapnų teologinė reikšmė yra diskutuotina tema, kurią skirtingos krikščionių tradicijos vertina įvairiai:

  • Biblijos precedentas: Biblija rodo, kad Dievas gali kalbėti per sapnus, ypač kai nėra kitų apreiškimo būdų. Joelio pranašystė, cituojama Apaštalų darbuose, sako: „Jūsų sūnūs ir dukterys pranašaus, jūsų jaunuoliai matys regėjimus, o seniai sapnuos sapnus“ (Apd 2, 17; Jl 2, 28). Tai rodo, kad sapnai gali būti Šventosios Dvasios veikimo dalis paskutinėmis dienomis.
  • Krikščionių patirtys: Daugelyje kultūrų, ypač misijų kontekste, yra liudijimų, kaip žmonės, ypač neturintys prieigos prie Biblijos, sapnuose patiria Jėzų ar gauna nurodymus, vedančius į tikėjimą. Pavyzdžiui, Artimųjų Rytų krikščionys dažnai dalijasi istorijomis apie sapnus, kurie paskatino atsiversti.
  • Skepticizmas ir atsargumas: Tačiau Biblija taip pat įspėja apie klaidingus pranašus, kurie remiasi sapnais, kad apgaudinėtų (Jer 23, 25–32). Šiuolaikiniai teologai ragina vertinti sapnus atsargiai, tikrinant juos pagal Šventąjį Raštą ir bažnyčios mokymą. Sapnai gali būti paveikti psichologinių, emocinių ar net fiziologinių veiksnių, todėl ne visi turi dieviškąją kilmę.
  • Dievo veikimo laisvė: Krikščionys sutaria, kad Dievas yra suverenus ir gali kalbėti per sapnus, jei to nori, tačiau Naujajame Testamente sapnai mažiau akcentuojami, nes Dievo žodis ir Šventoji Dvasia tapo pagrindiniais apreiškimo šaltiniais. „Dievas įvairiai ir daugeliu būdų kalbėjo per pranašus, o paskutinėmis dienomis prakalbo per savo Sūnų“ (Žyd 1, 1–2).

Šiais laikais sapnai gali turėti teologinę reikšmę, jei jie atitinka Biblijos tiesas, skatina tikėjimą ar veda arčiau Dievo. Pavyzdžiui, sapnas, raginantis melstis ar atgailauti, gali būti Dievo įkvėptas, bet tikintieji raginami „išbandyti dvasias“ (1 Jn 4, 1), kad įsitikintų jų kilme. Kai kuriose denominacijose, ypač charizmatinėse, sapnai laikomi Šventosios Dvasios dovana, o kitose, pvz., reformuotose, jie vertinami atsargiau, pabrėžiant Raštą kaip aukščiausią autoritetą.