Adhortacija Vita Consecrat

Adhortacija Vita Consecrata yra vienas svarbiausių Bažnyčios dokumentų apie pašvęstąjį gyvenimą. Tai posinodinis apaštališkasis paraginimas, kurį 1996 m. kovo 25 d. paskelbė šventasis popiežius Jonas Paulius II po sinodo, skirto vienuoliniam ir kitokiam pašvęstajam gyvenimui. Žodis „adhortacija“ kilęs iš lotynų adhortatio, reiškiančio „paskatinimą, paraginimą“. Lietuviškai dažnai sakoma „apaštališkasis paraginimas“, o originaliame tekste vartojamas pavadinimas italų kalba – Esortazione Apostolica Post-sinodale. Tai nėra įstatyminio pobūdžio dokumentas, bet ganytojiškas, asmeniškas ir gilus kvietimas įsiklausyti į Bažnyčios širdį.

Ši adhortacija skirta visiems, kurie gyvena pagal evangelinius patarimus – skaistumą, neturtą ir klusnumą. Dokumente atskleidžiama pašvęstojo gyvenimo teologinė, dvasinė ir misijinė reikšmė. Jonas Paulius II rašo, kad pašvęstasis gyvenimas „yra brangus Dievo dovanos perlas, kurį Bažnyčia brangina visuose laikotarpiuose“. Tai nėra vien alternatyvus gyvenimo būdas, bet gilus atsakas į Dievo kvietimą būti ženklu pasauliui, kad egzistuoja amžinybė, kurios verta gyventi.

Popiežius teigia: „Pašvęstasis gyvenimas priklauso nuo Švenčiausiosios Trejybės slėpinio: jis yra Tėvo dovana Bažnyčiai per Kristų Šventojoje Dvasioje.“ Taip primenama, kad vienuolis ar sesuo nėra tiesiog žmogus, pasirinkęs kitokį gyvenimą – jie yra Dievo dovanos, kurios įgyvendina pačią Bažnyčios prigimtį. Kitur dokumente rašoma: „Vienuolis pašaukimu liudija Kristų, kuris buvo neturtingas, klusnus ir skaistus – ir daro tai ne vienam, bet visai Dievo tautai.“

Vita Consecrata kalba apie pašvęstųjų bendruomenių pašaukimą būti šviesa pasauliui. Jie gyvena ne tam, kad atsiribotų, bet kad iš savo tylos ir kontempliacijos semtų jėgų mylėti ir tarnauti. Viename iš teksto skyrių skamba žodžiai: „Vienuoliai pašaukti būti broliškumo pranašais pasaulyje, kuris vis labiau žino technologijas, bet vis dažniau praranda brolystės patirtį.“

Dokumente taip pat išskiriama, kad skaistybė nėra tik asmeninis apsisprendimas: „Skaistumas yra ženklas ir meilės forma, kurią Dievas dovanoja ne vienasmeniškai, bet bendruomenės labui – tai charizma Bažnyčiai.“ Tai primena, kad pašvęstasis gyvenimas yra ne užsidarymas, bet išsiplėtimas – į visus, kuriems reikia meilės, paguodos, vilties.

Vita Consecrata neapsiriboja teologiniais apmąstymais. Joje raginama praktika – auklėti jaunimą, atverti bendruomenes, liudyti tikėjimą naujuose misijų laukuose, bendradarbiauti su pasauliečiais. Ši adhortacija nėra tik tekstas apie vienuolius – tai tekstas apie gyvenimo prasmę, apie tai, kaip Evangelija gali būti gyvenama kiekvieną dieną su džiaugsmu, auka ir viltimi. Pašvęstieji kviečiami būti „gyvu atminimu apie Kristaus buvimą šiame pasaulyje“.

Šis dokumentas Bažnyčiai padovanojo ne tik gilesnį savęs supratimą, bet ir drąsą atsinaujinti – ne prarandant šaknis, o iš jų augant. Vita Consecrata – tai kaip tylus pašaukimas, kuris primena, kad pasaulis keičiasi, bet Dievo meilės ženklai išlieka. Ir vienas iš jų – pašvęstieji, gyvenantys pasaulyje, bet ne iš pasaulio.